מהו הסרט הטוב ביותר בסדרת סיוט ברחוב אלם? תלוי את מי שואלים
בשנת 1984, הגיח לאוויר העולם (ובעיקר לחלומות שלנו) אייקון אימה חדש. פרדי קרוגר, עם הפנים השרופות, הסוודר האדום, כובע המגבעת החום והפנים השרופות, החל לטבוח בקבוצת בני נוער מהעיר הדמיונית ספרינגווד באוהיו. מכאן נולד במידה רבה הסיפור שלי בתור חובב אימה, אבל גם אחד מזיכיונות האימה המוכרים ביותר. העולם הקולנועי של סיוט ברחוב אלם כולל נכון לנקודת הזמן הנוכחית תשעה סרטים – והיד עמוסת הסכינים של פרדי עוד נטויה. נראה שכל חובב אימה חייב להכיר את הדמות הזו ולצפות בסרטים, אבל האם באמת כולם הם בגדר חובה?
כדי לענות על השאלה הזו, נסקור את כל אחד מסרטי הזיכיון בשלוש קטגוריות: ציון הגולשים (בהתבסס על אתר הסרטים המוביל בעולם, IMDB), הציון במדד המבקרים לפי Rotten Tomatoes וההצלחה הקופתית. הממצאים, לפחות בחלק מהמקרים, מפתיעים.
מה אומרים הצופים?
הבדיקה הראשונה שביצענו היא של ציון הגולשים המשוקלל באתר IMDB. נכון, הציון הזה אינו קבוע ומשתנה מפעם לפעם, אבל ההערכה שלנו היא שבסדרה שכבר מלווה אותנו עשרות שנים, השינויים צפויים להיות מינוריים באופן יחסי. באופן לא מפתיע, הסרט שזכה לציון הגבוה ביותר (7.4) הוא היצירה המקורית. רוב ההמשכים קיבלו ציונים סבירים עד בינוניים, ולכן אנחנו ממליצים כן לראות אותם. מכיוון שיש כאן כמה גילויים עלילתיים שנבנים עם הסרטים, בעיקר בכל הנוגע לעברו של פרדי קרוגר ולמניעים שלו, אנחנו ממליצים לראות את הסדרה לפי הסדר הכרונולוגי שלה.
זהו הדירוג לפי ציוני הגולשים ב-IMDB:
דירוג | סרט | ציון | מספר מדרגים (בקירוב) |
1 | סיוט ברחוב אלם (1984) | 7.4 | 243,000 |
2 | סיוט ברחוב אלם 3: לוחמי החלומות (1987) | 6.6 | 84,000 |
3 | הסיוט החדש של ווס קרייבן (1994) | 6.4 | 60,000 |
4 | פרדי נגד ג'ייסון (2003) | 5.7 | 121,000 |
5 | סיוט ברחוב אלם 4: אדון החלומות (1988) | 5.6 | 57,000 |
6 | סיוט ברחוב אלם 2: נקמתו של פרדי (1985) | 5.4 | 72,000 |
7 | סיוט ברחוב אלם (2010) | 5.2 | 102,000 |
8 | סיוט ברחוב אלם 5: ילד החלומות (1990) | 5.0 | 47,000 |
9 | פרדי מת: הסיוט האחרון (1991) | 4.7 | 48,000 |
סיוט ברחוב אלם: דברי המבקרים
לא תמיד יש קשר בין ציוני הגולשים לאלו של המבקרים: אחת הבדיחות השגורות בקרב חובבי קולנוע היא שכדאי לצופה לראות דווקא את הסרטים שהמבקרים קוטלים, ולהתרחק כמו מאש מאלו שהם מהללים. האם זו התמונה גם במקרה של סדרת סיוט ברחוב אלם? ממש לא בטוח. גם כאן, ללא צל של ספק, "סיוט ברחוב אלם 1" הוא שקיבל את הדירוג המרבי כאשר 95% מבין המבקרים העניקו לו ביקורת חיובית. "הסיוט החדש של ווס קרייבן", שהיה מדורג במקום השלישי מבחינת הקהל, מקבל כאן את הסגנות עם 79% ביקורות חיוביות.
בשאר המקרים הדירוג פחות או יותר מיישר קו עם טעם הקהל, גם אם כמובן לא אחד לאחד. כך למשל החידוש משנת 2010, היחידי בסדרה עד כה ללא רוברט אנגלונד האגדי, בולט כאן לרעה עם 14% ביקורות חיוביות בלבד. הקהל (קצת) אהב אותו יותר.
דירוג | סרט | ציון (Tomatometer) | מספר ביקורות |
1 | סיוט ברחוב אלם (1984) | 95% | 58 |
2 | הסיוט החדש של ווס קרייבן (1994) | 79% | 42 |
3 | סיוט ברחוב אלם 3: לוחמי החלומות (1987) | 72% | 39 |
4 | סיוט ברחוב אלם 4: אדון החלומות (1988) | 53% | 30 |
5 | פרדי נגד ג'ייסון (2003) | 42% | 162 |
6 | סיוט ברחוב אלם 2: נקמתו של פרדי (1985) | 42% | 31 |
7 | סיוט ברחוב אלם 5: ילד החלומות (1990) | 30% | 33 |
8 | פרדי מת: הסיוט האחרון (1991) | 23% | 35 |
9 | סיוט ברחוב אלם (2010) | 14% |
185 |
ההכנסות של סרטי סיוט ברחוב אלם: מי שבר קופות? ומי איכזב?
בשעה טובה, אנחנו מגיעים למדד שיש שיגידו שהוא החשוב ביותר: הסכום שכל סרט הכניס בקופות. כמו שראיתם בסקירה שלנו על זיכיונות האימה הרווחיים ביותר, סדרת "סיוט ברחוב אלם" – כולל הספין אוף "פרדי נגד ג'ייסון" – ממוקמת במקום ה-19 עם הכנסות כלליות של למעלה מ-545 מיליון דולר ברחבי העולם. כאן אנחנו כבר עדים להפתעה מסוימת, בעיקר מבחינת האיכות של הסרטים במקומות הראשונים. אפשר לראות את הפסגה תופסים שני הסרטים החדשים ביותר: "פרדי נגד ג'ייסון" (2003) והחידוש משנת 2010, שגרפו סכום דומה. יכול להיות שהסיבה היא שיש קהל אימה חדש שמעוניין להכיר את הסדרה הקלאסית, ואולי הסיבה קשורה גם למחירי הכרטיסים שעלו מטבע הדברים בעשורים שחלפו מאז שהזיכיון יצא לדרך.
יש, כצפוי, כמה מקרים של חוסר הלימה בין דירוג הצופים והביקורות המקצועיות לבין ההצלחות בקופות. הדוגמה המובהקת ביותר היא "הסיוט החדש של ווס קרייבן" שמוקם במקומות הראשונים אצל הצופים והמבקרים – אבל נכשל בקופות עם הכנסות של פחות מ-20 מיליון דולר בקופות ברחבי העולם.
דירוג | סרט | הכנסות ברחבי העולם |
1 | פרדי נגד ג'ייסון (2003) | $116,632,628 |
2 | סיוט ברחוב אלם (2010) | $115,664,037 |
3 | סיוט ברחוב אלם (1984) | $112,000,000 |
4 | סיוט ברחוב אלם 4: אדון החלומות (1988) | $49,369,899 |
5 | סיוט ברחוב אלם 3: לוחמי החלומות (1987) | $44,793,222 |
6 | פרדי מת: הסיוט האחרון (1991) | $34,872,033 |
7 | סיוט ברחוב אלם 2: נקמתו של פרדי (1985) | $29,999,213 |
8 | סיוט ברחוב אלם 5: ילד החלומות (1989) | $22,168,359 |
9 | הסיוט החדש של ווס קרייבן (1994) | $19,721,741 |
אז האם לראות את סיוט ברחוב אלם?
אין ספק שפרדי קרוגר הוא אחת הדמויות הזכורות – וגם המפחידות – שקולנוע האימה הציע בעשורים האחרונים. יש שיגידו שמי שפספס כמה סרטים בסדרה הוא בעצם עם "חור בהשכלה", אחרים יטענו שאפשר להסתפק בכמה סרטים כדי "להבין את הקטע" (בדגש, כמובן, על הסרט הראשון שהוא אחד המשפיעים בז'אנר). הגישה שלנו היא שכדאי לתת לסדרה את הכבוד הראוי לה, בטח אם יוצאים מנקודת הנחה שרוב הסרטים בה הם סבירים ולא כישלון מוחלט. לפחות בעיניי.
האם פרדי קרוגר ימשיך להטיל את אימתו גם בעתיד? ממש לא בטוח. בשנים האחרונות עלה כמה פעמים הרעיון לחדש את סדרת הסרטים, שבאופן די מפתיע לא עמוסה מדי בסיקוולים או ברימייקים: מאז תחילת שנות האלפיים יצאו רק שני סרטים נוספים. אבל בפועל לא נעשה דבר, והדיבורים שכן קיימים היום הם על סדרות אימה – כולל זו בה יכול להיות שרוברט אנגלונד יחזור לגלם את פרדי. בתחום בו הכסף הוא במידה רבה חזות הכול, אפשר להבין למה זה קורה. יכול להיות שהסיבה לכך היא פשוט שחברת ההפקה New Line Cinema החליטה להתמקד בעשורים האלה בסרטים הרבה יותר רווחיים – והיו לה לא מעט כאלה. די אם נזכיר את סדרת סרטי "שר הטבעות" ו"ההוביט", או בעולם האימה: את עלילותיו של פניווייז ב"זה" (כזכור, סרט האימה הרווחי מאז ומעולם) ובהמשך שלו, או היקום הקולנועי של "לזמן את הרוע" שהוא הזיכיון הרווחי ביותר בקולנוע האימה.