השיגעון החדש? בובות לבובו הן עוד בובות מפחידות לילדים שעשו היסטריה
שוב זה קורה. בתור הורה לילדות שאוספות בובות בכמויות מסחריות – חדר ה"עבודה" שלנו כולל חמישה ארגזים של בובות, לצד עשרות אחרות שמסתתרות בכל פינה טובה בבית – אני שומע על הלהיט הוויראלי הבא שמשגע ילדים בכל העולם. כמו כמה מקרים אחרים, הבולטים שבהם הן בובות האגי וואגי הסופר קריפיות, גם ללהיט הנוכחי יש צדדים מפחידים. למעשה, קשה לומר שהבובות האלה הן יפות או חמודות, אלא יותר מפחידות, אבל לך תתווכח עם ילדים.
בובות לבובו (Labubu) – יש שכותבים "לה בובו" – הן הטרנד הלוהט הבא, תופעה שצמחה באסיה והגיעה לכל חלקה טובה בעולם דרך הטיקטוק, סלבריטאים ומשפיענים שהסכימו להצטייד בהן תמורת קוד קופון. אלו בובות שהפכו לפריטי אספנות, עם גרסאות שונות ואלמנט של הפתעה, אולי הסיוט הגדול של כל הורה.
אז האם אנחנו בדרך לעוד תופעה היסטרית, שתראה פעם נוספת שהילדים והילדות של היום יכולים לאהוב גם את הצדדים המסתוריים והאפלים של הצעצועים?
כך הגיחו לעולם בובות לבובו
לבובו הן סדרה של בובות קטיפה (Plush Toy), שמשמשות על תקן של פריטי אספנות. הבובות האלה עוצבו על ידי קייסינג לאנג (Kasing Lung), אמן מהונג קונג שגדל בהולנד, כבר בשנת 2015. לאנג נחשף עוד בילדותו למיתולוגיה הנורדית, אותם מיתוסים וסיפורי פולקלור שהתפתחו במדינות סקנדינביה בתקופה בה דיברו בנורדית עתיקה. "באותה תקופה, לא היו קונסולות משחקים או מחשבים, אז הייתי צריך לצייר בובות מעט", הוא סיפר בראיון. "לכן מאז שהייתי ילד, עלה אצלי הרעיון לצייר אגדות". לאנג עבר לבלגיה, זכה בפרס איור יוקרתי והוציא ספר איורים סיני וספר ילדים. לצד המיתולוגיה הנורדית, הוא הושפע גם מתרבות הפופ של מזרח אסיה, כמו שאפשר לראות באופן מובהק בעיצוב של הדמויות המפלצתיות.
את לה בובו לאנג הציג לראשונה בשנת 2015 בספר מאויר. זמן קצר לאחר מכן, הדמויות קרמו עור וגידין כחלק מסדרת פסלוני המפלצות (Munsters) שהפיקה עבורו חברת How2Work. משנת 2019 ועד היום הבובות מיוצרות על ידי פופ מארט (Pop Mart), חברת הענק הסינית הידועה בצעצועי אספנות מעוצבים, הנמכרים בחלק גדול מהמקרים בפורמט של "קופסה עיוורת" – כלומר, לא יודעים בדיוק מהי הדמות שמסתתרת בתוך קופסה ספציפית. קטלוג הבובות של פופ מארט כולל דמויות מקוריות, המפורסמת בהן היום היא כמובן לבובו, לצד שיתופי פעולה עם מותגים מוכרים שהולידו למשל גרסאות ייחודיות של בובות דיסני או הארי פוטר.
שימו לב שלבובו היא לא מוצר בודד, אלא חלק מ"שבט" של מפלצות שכולל דמויות כמו:
- מוקוקו (Mokoko) – מוקוקו, מילה שמשמעותה "מיוחדת" בשפה הלילית, בולטת בפרווה ורודה בגוון פסטל, בטן לבנה, ריסים מתולתלים ואף בצורת לב. זוהי כנראה הדמות הנדירה ביותר, עם כמות קטנה יחסית של בובות ששוחררו ברחבי העולם. אפשר למצוא אותה בעיקר בפארק השעשועים Pop Land של המותג בבייג'ינג
- פאטו (Pato) – יצור ורדרד עם אוזניים שמוטות. פאטו הוא יצור רגיש וחולמני
- ספוקי (Spooky) – דמות שמזכירה רוח רפאים (יהיי!), עם ראש שמזכיר בד ארוז
- טייקוקו (Tycoco) – החבר השלדי הקטן של החבורה. יצור ביישן ועדין, שלפעמים הופך לקורבן למתיחות של לבובו, בת הזוג שלו. יש ביניהם מערכת יחסים חמודה, אפילו רומנטית, מה שבא לידי ביטוי במוצרים של המפלצות שהושקו לכבוד יום האהבה, למשל
- זימומו (Zimomo).- מנהיג המפלצות, שהוא הדמות היחידה ממין זכר (אולי זה אומר משהו, ואולי לא). מאופיין בקומה גבוהה ובזנב מחודד. בראיון, אגב, לאנג השוו אותו לדמות של דרדסבא
- פיפו (Pippo) – יינן (כלומר, מומחה ליינות) שבולט באוזניים הגדולות שלו ובממדים גדולים יחסית.
לבובו היא רק דמות אחת מתוך עולם המפלצות של לאנג, אבל היא המפורסמת והאייקונית מכולן. משתמשים בה לא פעם כמעין שם גנרי שמתאר את המוצר, על הגרסאות השונות שלו.

איך נראות בובות לבובו?
לבובו היא דמות של אלף חביב מאוד – כלומר, אותו גזע מיתולוגי של יצורים קטנים ודמויי אדם, כמו גמדונים ושדים. לפי היצירות הספרותיות המאוירות הראשונות של לאנג, אגב, לבובו במקור היא ילדה.
בובות לבובו כוללות כמה מאפיינים ייחודיים, שיוצרים שילוב של מראה שמצליח להיות חמוד אבל גם מפחיד בו זמנית. המבנה הפיזי של הבובות מבוסס על גוף עגול ופרוותי קטן באופן יחסי, בממדים של חתול. העיניים הן גדולות ועגולות, מה שמעניק לבובות מבט תמים ומעט ילדותי. האוזניים של היצורים מזכירות אוזני ארנב, והן מעט מחודדות בדומה לאלף. אולי סימן ההיכר המרכזי של הבובות, שמסביר למה הן מככבות באתר שלנו, הוא 9 שיניים חדות, שיוצרות חיוך שובב אבל קצת מפחיד. בנוסף, הבובות המקוריות בולטות בסומק העין והמאוזן של הלחיים. הן לבושות בגדים פרוותיים חמודים מאוד, ובגוף שלהן אין זנב.
אפשר לטעון שהמראה של בובות לה בובו הוא "חמוד מכוער" (Ugly Cute), בדומה לחלק מהבובות המפחידות האחרות שכבר סקרנו באתר. הניגוד הזה הוא אולי אחד המפתחות להצלחה של הבובות. חשוב לציין שבניגוד לדמויות שהגיעו ממשחקים מפחידים, נניח האגי ואגי שמאיים למחוץ את הילדים למוות, לבובו ושאר הדמויות כוללות כמה צדדים מפחידים במראה שלהם, אבל לפי כוונת היוצר – והמתואר בספרים ובסרטונים שמקדמים את המוצרים – הם יצורים קטנים, חמודים ובעלי מזג טוב. המעשים שלהם מסתיימים לפעמים בצרות, אבל העיקר הכוונה.
הנה סרטון קצר שמציג את הבובות בפעולה, עם שיר קליט מאוד וקליפ שהוא כנראה הדבר המפחיד ביותר שהעלינו כבר באתר מאז ומעולם:
בובות, או קישוט לתיק?
הבובות מגיעות במגוון רחב של גדלים, צבעים ועיצובים, אבל הן נוטות להיות קטנות בכל קנה מידה. הדמויות הקטנות, שנמכרות בדרך כלל בתוך "אריזות הפתעה", הן בגודל של כ-15 ס"מ בלבד. תמצאו בובות גדולות יותר, לדוגמה, גרסאות ויניל בגודל של כ-40 ס"מ, ולפעמים יותר. רבים יגידו שהבובות האלה אידיאליות דווקא בתור קישוט לתיק (צ'ארם), ולא בהכרח הצבה על המדף או השולחן כמו נניח דמויות פאנקו פופ. כמו שראינו אצל המפורסמים שבחרו להצטייד בבובות ולהראות את זה לעולם, כל אחד יכול לעשות בבובות האלה כרצונו.
בחלק מהמקרים, תמצאו את הבובות עם אביזרים ייחודיים או תלבושות שונות בהתאם לסדרה הספציפית. החברה פיתחה קו רחב של מוצרים משלימים שמגדילים את חוויית האספנות, בעיקר תיליוני קטיפה לתיקים או מחזיקי מפתחות קטנים ונוחים לנשיאה, שזכו להצלחה אדירה. סדרת מחזיקי המפתחות החלה באוקטובר 2023 עם "Exciting Macaron", והתרחבה גם היא עם השנים.
בין השאר, זכינו לראות סדרות בהשפעת הטבע (Fall in Wild), דמויות יושבות (Have a Sead) או דמויות אנרגטיות במיוחד (Big into Energy), כשכל קולקציה כוללת כמה דמויות לאספנים. בכל קולקציה יש דמויות נפוצות יותר לעומת כאלה נדירות מאוד, מה שאומר שיש כאן פוטנציאל למסחטת כספים להורים, או לפחות למסחטה רגשית. כי הרי הדבר הראשון שהאספן הממוצע יעשה אחרי שהוא יפתח את השקית יהיה לראות בדיוק מהו הסוג הספציפי שהוא קיבל ועד כמה הוא נדיר.
במסגרת שיתופי הפעולה של פופ מארט עם מותגים מוכרים, ראינו למשל סדרה של קופסאות "עיוורות" חורפיות בנושא קוקה קולה, שהושקה בסוף 2024. סדרה בולטת אחרת היא דמויות מפלצות שעוצבו מחדש כדמויות מעולמות המנגה והאנימה. יש דמויות ששוחררו באירועים ואפילו במוזיאונים שונים, כמו סדרת "המסע האומנותי של לה בובו" שנמכרה בחנות של המותג בלובר בפריז. במקביל, פותח קטלוג שלם של סטים ואביזרים לבובות, חלקם בעבודות יד, כמו בגדים, כובעים ורהיטים זעירים.
הנה סקירה של יוטיובר שפועל תחת הכינוי Rage, שעושה Unboxing לכמה מהבובות ומתייחס לצד הקריפי שלהן. האמת היא שרק על עיצוב תמונת הקאבר של הסרטון מגיע לבחור הזה, עם כמעט שני מיליון מנויים, לקבל עוד קצת טראפיק באתר שלנו:
בזכות הקיי פופ והמשפיעניות: בובות לה בובו כובשות את העולם
למרות שבובות לבובו נמצאות איתנו, בגרסאות מוקדמות, כבר כמעט עשור, רק בשנים האחרונות יש טירוף של ממש סביבן. התופעה התחילה להתפוצץ בממדי ענק באפריל 2024, בזכות עוד להיט עצום של השנים האחרונות, הקיי פופ. יום אחד, ליסה מהקבוצה הדרום קוריאנית הסופר מצליחה בלאקפינק (Blackpink) – חבורה של ארבע בנות שהוציאו כמה להיטים עצומים, כמו סרטון ריקוד עם כמעט שני מיליארד צפיות וערוץ יוטיוב עם כ-97 מיליון מנויים – נצפתה עם מחזיק מפתחות של לבובו על התיק שלה. בתוך שעות ספורות, התמונות הפכו לוויראליות בצורה מטורפת.
ליסה פתחה את הדלת לסלבריטאיות נוספות שנצפו עם הבובה או מוצרים המבוססים עליה, כמו קים קרדשיאן, ריהאנה, דואה ליפה וליזו. הדמויות הופיעו בפוסטים שהן העלו ברשתות החברתיות ובתמונות פפראצי, מתוזמנות יותר או פחות. מתאילנד ודרום מזרח אסיה, הטירוף של הבובות הגיע לכל רחבי העולם, כולל בישראל.
מיותר לציין שמדובר בהצלחה כלכלית מדהימה. פופ מארט דיווחה כי במחצית הראשונה של 2024 לבדה, קו המוצרים של לבובו הניב מכירות של כ-6.3 מיליאד יוהן סיני, סכום שווה לכ-870 מיליון דולר. הכנסות החברה זינקו ביותר מ-100% בתקופה קצרה יחסית, והמניה של היצרנית קפצה ב-500% (!) בשנה אחת בלבד. בחודש אפריל האחרון, אם ניקח דוגמה נוספת, מספר החיפושים של המונח בגוגל עבר את רף ה-2 מיליון.
טווח רחב של מחירים
אחד הכללים בכלכלה הוא שהביקוש למוצר מסוים משפיע על המחיר שלו, כשביקוש גבוה מאופיין כמעט תמיד בעליית מחירים. זוהי גם התמונה במקרה של בובות לבובו. המחיר שלהן אמנם משתנה בין הדגמים השונים, אבל בהכללה גסה אפשר לומר שהוא מתחיל מכמה עשרות דולרים, ויכול להגיע גם לכ-100 דולר ויותר. חנויות שונות שמוכרות את המוצר, לעיתים בצדק גמור מבחינתן, עשויות לגבות גם מחיר של כמה מאות דולרים.
שימו לב שמראש, המיתוג של הבובות – כמו מוצרים אחרים של Pop Mart – הוא כפריטי אספנות, חלקם נדירים. למרות שקופסאות עיוורות הן כאמור הסיוט הגדול של הורים רבים, הילדים כמובן מתלהבים מהקונספט, וכל עוד הם מקבלים את הבובות שהם צריכים הם מסוגלים אפילו להישאר שפויים ולא להחריב את הבית מרוב זעם. פופ מארט עצמה נוהגת להפיץ את הבובות בכמויות מדודות, לפעמים מאגר חדש של בובות מדי שבוע – מה שתורם לביקוש שלהם, הופך את הרכישה לפעמים למתאגרת וגורם לכך שהמחירים יהיו גבוהים יחסית. בחודשים האחרונים צצו דיווחים על גניבות של בובות, או אפילו של מכונות שלמות שמוכרות אותם.
שימו לב שהקטלוג של לבובו וחברותיה ממש לא כולל רק בובות, מחזיקי מפתחות וקישוטים לתיקים. בין המוצרים הממותגים האחרים אפשר למנות:
- אביזרים לטלפון, כמו כיסוי, מטען אלחוטי או אחסון לאוזניות
- מגנטים למקרר, כולל בקופסאות עיוורות
- ספלים (מקסימים במיוחד!)
- תיקים (בעיקר קטנים) וארנקונים
- מתקני תצוגה ממותגים
- בגדים ופריטי לבוש אחרים
איך מזהים בובה מקורית? המדריך המלא למניעת הונאות
כמו מוצרים פופולאריים רבים אחרים, גם במקרה של בובות לה בובו, תוכלו למצוא היום אינספור חיקויים: חלקם מוצלחים ואותנטיים כמעט לחלוטין, אחרים הרבה פחות. קהילת האספנים קוראת להם בזלזול "לאפופו" (Lafufuf), ובדרך כלל תרצו להימנע מלקנות אותם. אלא אם כן אתם מחפשים להוזיל עלויות, ולא אכפת לכם לקנות מוצר שרק מזכיר במידה מסוימת את ה"דבר האמיתי".
יש כמה דרכים באמצעותן תוכלו לבדוק האם מוצר מסוים הוא אותנטי או מזויף. זה מתחיל עם האריזה עצמה: אם האריזה המקורית של המוצר היא משובחת בעלת גימור מט, החיקויים עלולים להיות מבריקים, דהויים או סתם באיכות נייר או הדפסה נמוכות, לפעמים אפילו עם שגיאות מילוליות (מכוונות או לא). בובות מקוריות אמורות להגיע עם קוד QR שמאמת את המקוריות שלהן, ככה שמצב של קוד שנסרק בעבר, מפנה לכתובת שלא קיימת או אפילו לא קיים, מצביע כנראה על זיוף.
הפרטים הקטנים של הבובה עצמה יכולים להצביע גם הם על האותנטיות שלה. בעוד שהבובות המקוריות יגיעו תמיד עם תשע שיניים, בגרסאות שאינן מקוריות אתם עלולים להיתקל במספר שונה, או "סתם" בשיניים שמראות כאילו הבובה לא ביקרה מעולם אצל רופא שיניים: באיכות נמוכה, עמוקות וכן הלאה. בדקו גם את הסומק, עוד סימן הכר של הבובה, שאמור להיות בהיר, עדין ומאוזר לאורך הפנים. נסו במידת האפשר למשש את הבובה, כי המקור עשוי מחומר איכותי גמיש, בעוד שהחיקויים עלולים להיות פלסטיים, בעלי קשיחות "מוזרה" וכן הלאה.
נראה שהטיפ הכי טוב שאפשר לתת לכם, מעצם העובדה שאתם כנראה לא מומחים לזיהוי בובות מזויפות, הוא פשוט לשים לב איפה אתם קונים את הבובה. נסו להיצמד לחנויות הרשמיות או המוכרות, ובמקרה של קנייה באינטרנט: שימו לב מיהו המוכר ומה אומרות הביקורות. מחיר נמוך בצורה חסרת פרופורציה יעיד בחלק גדול מהמקרים שאתם נתקלים בזיוף, כי מה לעשות שבתחום של בובות אספנות לילדים, אין מתנות חינם.
איפה קונים את הבובות?
את המוצרים של חברת Pop Mart תוכלו למצוא בחנויות פיזיות ובמכונות ממכר אוטומטיות שפזורות ברחבי העולם, בדגש כמובן על אסיה וארצות הברית. אלא שכמו כל טרנד משמעותי, הבובות האלה הגיעו וצפויות להגיע בכמויות מסחריות יותר לישראל כבר בתקופה הקרובה. בחלק מהמקרים, תקנו אותם מעסקים שמבצעים דרופשיפינג – כלומר, שיטה בה קונים את המוצרים דרך קמעונאי שלא מאחסן את המוצרים במלאי שלו, אלא מעביר את ההזמנות ליצרן, לחנות או לסיטונאי, שאחראים על השילוח ללקוחות. למרות שלדרופשיפינג יש יתרונות, בחלק מהמקרים המשמעות שלו היא שאתם עשויים לשלם סכומים גבוהים בהרבה על המוצרים, עם פערים שיכולים להגיע למאות אחוזים.
הבובות נמכרות בעיקר כ"קופסאות עיוורות" (blind boxes) – קופסאות אטומות שמכילות בובה אקראית מהסדרה, מה שמוסיף אלמנט של הפתעה ורגש להצורך לאסוף את כל הסדרה. באופן אישי אני מתנגד לקופסאות מהסוג הזה, שמהוות בחלק גדול מהמקרים מקור לאכזבה או אפילו טריגר לטנטרום מצד הילדים, שהסיכויים שלהם להתאכזב מהבובה שהם קיבלו עולים ככל שהם צוברים יותר ויותר בובות באוסף, וככל שנותרות רק הבובות הנדירות יותר.
את הבובות תוכלו כנראה לקנות בקרוב במיטב חנויות הצעצועים של ישראל. בינתיים, נראה שהאופציה המשתלמת יותר היא לקנות אותו דרך האתרים הבינלאומיים, שמציעים מחירים סבירים באופן יחסי. רק שימו לב לזמני המשלוח ולסכום שתשלמו עליו, שמשתנה בין האתרים או אפילו בעסקאות ספציפיות.
🩸 טוויסט מפתיע: חלק מהקישורים באתר עשויים להוביל אתכם לאתרים שיש לנו איתם ברית דמים (אל דאגה, רק מטאפורית בינתיים), או לפחות תוכנית שותפים. זו לא טעות בכיוון, אלא היעד הסופי שלכם! אם תבחרו לקנות דרכם, יש מצב שנקבל עמלה קטנה שתאפשר לנו לחתוך קצת את הוצאות התפעול של האתר. אבל אל תחששו, היא לא תייקר לכם את המחיר עבור המוצרים או השירותים.
🔪 המחירים של מוצרי אימה ואטרקציות מפחידות גורמים לכם לצעקה? הנה כמה המלצות קטלניות והטבות שוות רצח לגולשי האתר.
💀 רוצים שהמותג שלכם יפסיק להיות רוח רפאים? צרו איתנו קשר לגבי אפשרויות הפרסום באתר –שיקימו את העסק שלכם לתחייה ויאפשרו לכם להפגין נוכחות מול האחרים.
👻 אל תפחדו לתמוך – אנחנו לא נרדוף אתכם בלילה (כנראה). לחצו כאן כדי לתמוך באתר ולשמור אותנו בחיים!