שוק המכשפות של לה פז הוא מקום קניות מכשף, מוזר וקצת מפחיד

אף פעם לא אהבתי קניות. לרוב אין לי סבלנות לעבור בין הרבה מאוד חנויות, לחשוב מה לקנות, למדוד, להתמקח (בהרבה מקרים, מוכר שמתמקח איתי רק מייקר את ההצעה הראשונית שלו אליו בעקבות ההתמקחות הכושלת) וכדומה. גם בתור חובב אימה, אין לי יותר מדי אפשרויות לקנות בחנויות שמאגדות את האהבה הגדולה שלי. נכון שיש הרבה מאוד מוצרי אימה מכל התחומים שזמינים לקנייה באינטרנט בלחיצת כפתור – כמו שאנחנו מקפידים לסקר באתר שלנו – אבל מבחינת החנויות הפיזיות, ובטח השווקים, המצב רחוק מלהיות משביע רצון. מדי פעם אני מתלהב לראות חנות עם הרבה מאוד מוצרים מפחידים, או קולקציה מיוחדת בהשראת אחד מהזוועתונים האייקוניים.

החדשות הטובות הן שזה לא חייב להיות ככה, ויש אפילו שווקים שמתאימים מאוד לחובבי האימה והמוצרים הביזאריים. החדשות הרעות הן שאחד המקומות המפורסמים בעולם בהקשר הזה ממוקם בכלל בבוליביה, המוכרות בו הן מכשפות בנות שבט מקומי, וברשימת המוצרים שנמכרים שם אפשר להזכיר צפרדעים מיובשות, ארמדילים מיובשים, שיקויים והפתעות אחרות. בסקירה הבאה נציג לכם את כל מה שחשוב לדעת על שוק המכשפות של לה פז (או בשמו המקומי: El Mercado de las Brujas) ונסביר לכם עם כדאי לכם לכלול אותו בתוכניות הטיול הבא שלכם בדרום אמריקה.



Shop now for Witch costumes!


מכשפות, הגרסה הבוליביאנית

שוק המכשפות של לה פז, כמו בטח כבר הבניתם, הוא לא שוק רגיל. זהו מרכז תרבותי עתיק המשמר מסורות, אמונות ומוצרים של האיימרה (Aymara), עם ילידי שמגיע מאזורי הרי האנזים והאליטפלאנו של דרום אמריקה. זוהי אחת הקבוצות האתניות הגדולות והוותיקות ביותר בבוליביה, עם שורשים הנעוצים באחת הציבילזציות הקדומות של אמריקה הדרומית.

מה שחשוב להזכיר, בהקשר הנוכחי, הוא שלאיימרה יש תרבות עשירה שהתפתחה בעיקר בשכונות הפועלים של לה פז. בני ובנות האיימרה שומרים עד היום על מסורות ומנהגים ייחודיים, לדוגמה: גידול צמח הקוקה המשמש למטרות מרפא וכסגולה לאלים; לבוש מסורתי (הנשים חובשות כובע באולר, שמיכת אגואיו, חצאית מגפיים ועוד; מאכלים מקומיים, כמו הצ’אירו; ומסתבר שגם לא מעט מכשפות.

המוכרות של שוק המכשפות מכונות “צ’ולות”, ואפשר לזהות אותן די בקלות בלבוש המסורתי, הכולל שמלות רחבות, צבעוניות ועמוסות שכבות, כובעי באולר (שהגיעו לבוליביה במאה ה-20 על ידי פועלי הרכבת) בצבע שחור ועוד.

השינויים שעבר שוק המכשפות לאורך ההיסטוריה

שוק המכשפות בבוליביה, הממוקם ברחוב Melchor Jimenez ובסמטאות המקיפות אותו,  מציע חוויה ייחודית המשלבת בין תחומים מגוונים, כמו פולקלור, אמונה, מסחר, תרבות, אומנות ועוד. זהו מקום ביזארי בו העבר והווה נפגשים, מקום בו אמונות עתיקות ממשיכות לשגשג בלב העיר המודרנית. העובדה הזו לא מפתיעה כשבוחנים מה קרה בבוליביה במאות האחרונות. במאה ה-16 הספרדים הגיעו למדינה והנצרות החלה להתפשט, בעוד המנהגים המסורתיים של בני האיימרה אמנם נדחקו לפעמים לשוליים, אבל לא נעלמו. נוצר שילוב בין אמונות שונות, כל אחת עם הייחודיות שלה, ושוק המכשפות מבטא את זה בצורה מדויקת. תוכלו למצוא כאן סמלים נוצריים, לדוגמה, ולצידם חפצים שמאפיינים עמים קדומים, עם מערכת אמונה שונה לחלוטין.

מבחינה היסטורית, השוק שימש בעבר כמרכז לרפואה מסורתית ולשיטות טיפוליות שונות עבור הגוף והנפש. המרפאים המקומיים המסורתיים, ה”יאטיריס” (Yatiris), היו אחרים על ריפוי מחלות ומצבים בריאותיים שונים, פתרון בעיות אישיות ועוד. לצרכים האלו הם השתמשו במוצרים כמו צמחי מרפא, מינרלים וחפצים טקסטיים שונים, רבים מהם עדיין נמכרים בשוק המכשפות של היום. בעוד שרבים פונים לשוק למטרות אלו גם היום, אחרים מגיעים בעיקר בשביל הצד הצרכני שלו, שהוא בהחלט מגוון.

שוק המכשפות בבוליביה - צילום
אותנטי ועמוס בפריטים. שוק המכשפות לה פז (צילום: Dan Lundberg). רישיון: CC BY-SA 2.0

במרוצת השנים, השוק עבר מגוון שינויים, אבל הצליח לשמור על תפקידו כמוקד לתרבות ורוחניות מסורתית. בשנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20, עם התגברות התיירות לבוליביה, החל השוק למשוך תשומת לב בין-לאומית. הייתה לכך השפעה על האופי שלו, המבקרים יגידו ה-DNA שלו. ריבוי התיירים הוביל לשינויים מסוימים באופיו, כאשר חלק מהסוחרים החלו להתאים את מרכולתם לטעמם הגלובאלי יותר של התיירים. יש שיגידו שצעד כזה פוגע באותנטיות שאנחנו מצפים לה משוק בסגנון הזה, בעוד אחרים יציינו שזה צעד מתבקש בדרך להישרדות, שמבטא את החובה של מקומות עתיקים להתאים עצמם לעת הנוכחית.

לא רק מטאטאים: הקטלוג של שוק המכשפות של לה פז

כיום, שוק המכשפות של פוליביה הוא מקום תוסס ומלא חיים, המציע מגוון רחב של מוצרים ושירותים. הנה כמה מהמוצרים הבולטים, והדי מוזרים, שתוכלו למצוא בשוק:

🧙‍♀️ צמחי מרפא – השוק מציע מבחר עצום של צמחי מרפא, תערובות ומוצרים רפואיים לפי המסורת המקומית, שמסוגלים לטפל בבעיות מגוונות: החל מכאבים, דרך בעיות פוריות ועד לקשיים נפשיים. צמחים פופולריים כוללים בהקשר הזה עלי קוקה (הנחשבים לקדושים בתרבות האנדית ומשמשים בין השאר לטיפול במחלת גבהים), מאקה (ידועה כמגבירת אנרגיה ופוריות) וצ’נקה פידרה (משמשת לטיפול בבעיות כליות)

🧙‍♀️קמעות ופסלים – ניתן למצוא בשוק מגוון רחב של קמעות, כל אחד עם משמעות שונה ומטרה ייחודית. לדוגמה, צפרדים מיובשות או מיניאטוריות מהוות סגולה כלכלית לפי האמונה המקומית, תלייה של ארמדילים מתים מעל דלת הבית עשויה לספק לו הגנה מפני גנבים, 

🧙‍♀️ עוברי למה מיובשים – אחד הפריטים הביזאריים המזוהים ביותר עם השוק. משמשים כמנחה לאלים, כשהמקומיים קוברים אותם מתחת ליסודות של בתים ומבנים כדי לספק הגנה לתושבים

🧙‍♀️ שמנים אתריים וקטורת, בין השאר למטרות ריפוי, ריטואלים ומדיטציה

🧙‍♀️ חפצים טקסטיים, כמו גולגולות, פסלונים של אלים ואלות, נרות צבעוניים וכדומה

🧙‍♀️ מוצרי אופנה, כמו אריגים צבעוניים ותיקים

🧙‍♀️ פוחלצים ועורות של חיות, בין אם למטרות ריטואל, קישוט או כסגולה

🧙‍♀️ אביזרי כישוף, חלקם חביבים וחלקם פחות (בובות וודו, לדוגמה)

🧙‍♀️ תערובות לטקסים, לדוגמה תערובת ה”מסה בלנקה” (Mesa Blanca) שלוקחת חלק בטקסים שונים של טיהור והגנה

🧙‍♀️ תכשיטים ואבנים, כולל יוקרתיים במיוחד. גם כאן, רבים מהמוצרים נחשבים כבעלי תכונות מיסטיות או מרפאות, לכאורה או שלא

🧙‍♀️ שירותים שונים, כמו קריאה בעלי קוקה, פתיחה של קלפי טארוט וייעוץ רוחני בשיטות מגוונות

שימו לב שחלק מהמוצרים כאן הם בהתאמה אישית. המוכרות יכולות להכין מוצרים שונים (כמו קמעות) או לרקות תרופות ושיקויים בהתאם למאפייני האדם והצרכים שלו. אם אתם מחפשים זוגיות, אהבה, חיי מין מוצלחים, עושר, בריאות או סתם מזל, תוכלו לקבל פתרון מלא.

מצד שני, אם אתם מחפשים מוצרים מסורתיים יותר שמזוהים עם מכשפות בדימוי המערבי יותר שלהן – תחפושת מכשפה (לדוגמה, תחפושת מכשפה סקסית, עליה כתבנו באתר לא מזמן), אביזרים וכדומה – סביר להניח שיש מקומות מוצלחים יותר.

שוק המכשפות לה פז - תמונות אווירה (1)
הרבה פריטים מוזרים. נעשה בעזרת כלי AI

הצד המפחיד של שוק המכשפות

תגידו מה שתגידו על המוצרים שמוכרים בשוק המכשפות או על יעילות השימוש בהם, אין ספק שביקור בשוק הוא חוויה תרבותית מעניינת. השוק מציע חוויה שפועלת על כמה חושים במקביל, חגיגה של מראות, קולות, ריחות וגם טעמים. אבל האם זה גם מפחיד, כי בכל זאת אנחנו כאן באתר שסוקר מקומות תיירותיים מפחידים?

התשובה היא סובייקטיבית, אבל מההתרשמות שלנו בהחלט יש כאן צדדים קריפיים. המבקרים בפעם הראשונה, במיוחד אלה שאינם מורגלים בתרבות האיימרה או בפרקטיקות רוחניות דומות, עשויים לראות את השוק כמקום מוזר, או אפילו מאיים. האווירה הכללית בשוק היא מסתורית, בין השאר מהעובדה שנתקלים כאן בחפצים שלא בהכרח מכירים, בנשים עם לבוש השונה ממה שאנחנו מכירים (אל תצפו כמובן למראה המכשפה המסורתי, עם הגלימה השחורה, הפנים המחוטטות, העף המעוקל והמטאטא שגדלנו עליו), ולא מעט ריחות וטעמים “חדשים”. למעשה, להרבה אנשים הריחות האלו יהיו חזקים מדי, והמראות – לדוגמה, של גופות בעלי חיים – מורכבים מאוד להתמודדות.

שוק המכשפות בלה פז (תמונת אילוסטרציה)
שוק המכשפות עשוי להיות מפחיד. נעשה בעזרת כלי AI

המוצרים שנמכרים כאן נעים בין ביזאריים לבין מטרידים, גם אם לא מנסים אותם בפועל. התנהלות המוכרים והתושבים המקומיים בשוק שונה ממה שאנחנו מכירים – לדוגמה העובדה שהם מבהירים פריטים שונים על גחלת, כולל פוחלצים – ומה שלא מוכר או מוזר מדי עשוי כמובן להיראות מפחיד. גם המבנה הפיזי של השוק, על הסמטאות הצרות והצפופות שלו, עשוי ליצור תחושה של חוסר נוחות אצל חלק מהמבקרים. זה נכון במיוחד אצל אלו שמעדיפים להגיע לדרום אמריקה בשביל הנופים עוצרי הנשימה, ופחות בשביל החוויות התרבותיות, ואצל אנשים שלא רגילים או אוהבים מקומות עם אווירה צפופה, ואפילו מעט “כאוטית”.

כשמבקרים במקומות מהסוג הזה, חשוב כמובן להשאיר את הציניות בצד: כן, גם אם אתם סבורים שחלק מהמוצרים או מהמוכרות כאן הם העמדת פנים, או שמדובר ב”מלכודת תיירים”. חלק גדול ממה ש”מפחיד” נובע פשוט מהבדלי תרבויות, ככה שגישה פתוחה, מכבדת ובעיקר לא מתנשאת, מומלצת. בנוסף, לפי רוב הדיווחים, הסוחרים והמוכרות כאן רחוקים מהדימוי ה”קלאסי” של המכשפות, ודווקא נוטים להיות ידידותיים. השוק עצמו הוא אתר תיירות מוכר ובטוח יחסית, עם נוכחות של תיירים, מדריכים וגם שוטרים, אבל כמו בכל מקום הומה חשוב כמובן להיזהר מכייסים ומטיפוסים מפוקפקים.

אז מה המסקנה? בגדול, בעוד ששוק המכשפות יכול להיראות מפחיד במבט ראשון לחלק מהאנשים, רוב המבקרים מגלים שהחשש הראשוני מתחלף במהרה בסקרנות ועניין. גישה פתוחה, כבוד לתרבות המקומית, ואולי גם הצטרפות לסיור מודרך, יכולים לעזור להפוך את הביקור לחוויה חיובית ומעשירה.


Halloween Animatronics | Start From $19.99


האם כדאי לעשות קניות בשוק?

התייר הממוצע שמגיע לדרום אמריקה לא יעשה זאת כדי למלא מזוודה ריקה במוצרים שקנה בשוק המכשפות (אנחנו לפחות מקווים שלא, כי זה עשוי להיראות קצת מוזר). עדיין, אפשר בהחלט להעביר כאן כמה שעות כחלק מהחשיפה לתרבות המקורית, כחוויה ייחודית או אפילו אנתרופולוגית. אסור לשכוח שברמה הכללית ביקור בשווקים הססגוניים של דרום אמריקה נחשב למומלץ ויכול לאפשר לכם להצטייד ביופי של מוצרים, בין אם מזכרות, פריטי אופנה, קישוטים או כל דבר אחר. יש אנשים שבוחרים להצטייד במוצרים להמשך הטיול, לדוגמה תרופות שמקלות על ההימצאות בגבהים הבלתי נתפסים של בוליביה.

אם אתם מחליטים להעניק לשוק צ’אנס, תגלו שאתם ממש לא היחידים. הקהל של השוק כולל הרבה מאוד תושבים מקומיים משגיעים לכאן מלה פז או אפילו מאזורים סמוכים כדי לקנות מוצרים שהם מאמינים בהם באמת ובתמים, ושיכולים לעשות את העבודה (בין אם באופן מוכח מחקרית ובין אם לא). 



Horror Costumes


לצד המקומיים, תמצאו כאן תיירים בינלאומיים מכל מקומות העולם, מרפאים אלטרנטיביים שרוצים ללמוד על שיטות הריפוי והטיפול המסורתיות, חוקרי תרבות – והרשימה עוד ארוכה. מההתרשמות שלנו, לא מדובר כאן במלכודת תיירים קלאסית שמנסה לעשות כסף מתיירים, אלא שוק שמתנהל מתוך אמונה מקומית ומושך אליו בעיקר מקומיים.

התייר הממוצע לא ימצא כאן יותר מדי מה לקנות, ונראה שמומלץ להגיע בעיקר כדי לחוות את המקום. אם אתם כן קונים כמה פריטים כמזכרת או מתוך אמונה בסגולות הכישוף, תגלו שהמחירים יכולים להיות סבירים מאוד. בשוק המכשפות בהחלט אפשר ומומלץ להתמקח, כשמיקוח מוצלח יכול להוזיל לכם את העלויות בכמה עשרות אחוזים. בנוסף, מוצרים דומים חוזרים בחלק מהדוכנים, ככה שניתן לעשות “סקר שוק” – תרתי משמע – לפני שמקבלים החלטה. 

איך מבקרים בשוק המכשפות לה פז?

שוק המכשפות נמצא באזור נגיש יחסית של לה פז, בסמוך לחלק ממוקדי העניין כמו כנסיית סן פרנסיסקו. אם אתם מבקרים בעיר תוכלו להגיע לשם ברגל או באמצעות תחבורה ציבורית (מהניסיון שלנו, רוב התיירים מעדיפים שלא לנהוג עם רכב שכור באזורים האלו).

אם אתם מחפשים חוויה מעשירה, שתלמד אתכם על המסורת של השוק, המנהגים המסורתיים וחלק מהמוצרים שנמכרים כאן, תוכלו להצטרף לסיור מקומי בשוק ובסביבתו או לקחת חלק בסיור מקיף יותר בלה פז, שכולל גם את השוק.

קיבלתם השראה? הנה כמה מוצרי מכשפות מדליקים: