הזוכים של אוסקר 2025: "אנורה" הוא המנצח הגדול, האימה נשארת (שוב) מאחור
אז שוב זה קורה: טקס האוסקר של 2025, ה-97 במספר, התקיים לפנות בוקר בלוס אנג'לס, קליפורניה, אחרי כמה חודשים קשים בהוליווד בעקבות שריפות הענק שהחריבו שכונות שלמות ב"עיר המלאכים". למרות שהכותרות הכלליות מדברות על ההצלחה האדירה של הסרט העצמאי "אנורה", ובאתרים הישראלים על הזכייה מעוררת המחלוקת של הסרט התיעודי הפלסטיני-נורבגי "אין ארץ אחרת" בפרס הסרט התיעודי, אנחנו התכנסנו כאן לדבר על נושא אחר: הסרטים והשחקנים מהז'אנר האהוב עלינו, ששוב יצאו כמעט ללא פרסים.
זה לא שהיו יותר מדי ציפיות, גם אחרי ההכרזה על המועמדים. בכל זאת היו השנה מספיק סרטים איכותיים מחוץ לז'אנר האימה, והאקדמיה כידוע נוטה להשאיר מאחר את הסרטים שאנחנו כל כך אוהבים (לפעמים בצדק, פעמים רבות לא). היו קצת ציפיות לגבי "יופי מסוכן" המעולה, ובעיקר דמי מור, אבל בסופו של דבר קיבלנו זכייה אחת בלבד של סרט אימה – אבל מוצדקת מאוד – בקטגוריה טכנית. הנה כל מה שחשוב לדעת על הזווית המעניינת באמת של אוסקר 2025.
המנצח הגדול של אוסקר 2025: "אנורה"
את פרס הסרט הטוב ביותר קטף "אנורה", הדרמה הקומית העצמאית של שון בייקר, על מערכת היחסים בין חשפנית (מייקי מדיסון) לבנו של אוליגרך רוסי (מארק אידלשטיין). קשה לומר שהזכייה הזו מפתיעה, כי "אנורה" זכה לאהדת המבקרים והקהל, וקיבל כבר כמה פרסים חשובים: פרס דקל הזהב היוקרתי בפסטיבל קאן, הסרט הטוב ביותר בפרס איגוד מבקרי הקולנוע של לוס אנג'לס ועוד. הוא אמנם יצא ללא פרס בטקס גלובוס הזהב, למרות חמש מועמדויות, אבל באוסקר הוא המנצח הגדול עם חמישה פרסים מתוך שש מועמדויות.
"אנורה" גבר על תשעה מועמדים נוספים, ביניהם כמובן הסרט "יופי מסוכן" שהוא ללא ספק אחד המועמדים הבולטים לתואר הלא רשמי של סרט האימה הטוב ביותר של 2024. האיש מאחורי "אנורה", שון בייקר – שכתב, ביים וערך את הסרט – זכה גם בפרס הבימוי הטוב ביותר, בפרס התסריט המקורי (קטגוריה בה התמודד גם מול "יופי מסוכן") ובפרס העריכה. בכך בייקר זכה בארבעה אוסקרים (!), והוא הראשון אי פעם שזכה בכל הפרסים האלו בטקס אחד. הישג מטורף למישהו שכבר פועל למעלה משני עשורים, אבל נמצא עד עכשיו בשוליים הקיצוניים ביותר של הקולנוע האמריקאי.
אמבר מ"צעקה" זוכה בפרס השחקנית הטובה ביותר
אולי השאלה הפתוחה ביותר, מנקודת המבט של חובבי אימה, היא האם דמי מור תקבל את הזכייה הראשונה בקריירה שלה, במועמדות הראשונה, אחרי שקטפה את פרס השחקנית הטובה ביותר בסרט קומדיה או מוזיקלי בגלובוס הזהב האחרון.
הבעיה היא שמור התמודדה מול תצוגות משחקת מעולות של פרננדה טורס ("אני עדיין כאן"), סינתיה אריבו ("מרשעת"), קרלה סופיה גסקון ("אמיליה פרז") ובעיקר מייקי מדיסון, שגם קטפה את הפרס. היא עושה את זה בגיל 25 בלבד, מה שהופך אותה לשחקנית התשיעית הצעירה ביותר שמקבלת את הפרס הנכסף.
מדיסון הודתה בנאום שלה לקהילת עובדי המין, אבל אנחנו זוכרים אותה בעיקר בתור אמבר פרימן בסרט החמישי של "צעקה" – וכאן יהיו קצת ספויילרים לסרט מ-2022, ככה שאם עוד לא ראיתם אותו, מומלץ שתדלגו לכותרת המשנה הבאה. בכל מקרה, ב"צעקה 5" (שנקרא פשוט "צעקה", משום מה), אמבר פרימן – בגילומה של מדיסון – היא חברתה הטובה של טרה (ג'נה אורטגה), אבל בסופו של דבר גם אחת מהרוצחות מתחת לתחפושת הגוסטפייס. ככל הזכור לי מדיונים בקבוצות הפייסבוק השונות ומכתבות בנושא, יש הרבה מחלוקת סביב הדמות שלה. לא מעט מעריצים מגדירים את אמבר לאחת ה"גוסטפייסיות" החלשות בזיכיון. לא בטוח שהאשמה כאן היא של מדיסון, אלא יותר ברמת התסריט. מצד שני, בדירוגים אחרים היא ממוקמת במקום טוב באמצע, או אפילו במקומות הראשונים מבחינת רמות האכזריות.
בכל מקרה, מייקי מדיסון היא לא השחקנית הראשונה מהקאסט של "צעקה" שמועמדת וזוכה באוסקר, ואפילו לא הנבלית הראשונה. קדמה לה לורי מטקלאף, שגילמה ב"צעקה 2" את דבי סולט, מי שהתבררה בסוף בתור מי שעמדה מאחורי הרציחות של גוסטפייס באותו סרט. מקטלאף הייתה מועמדת לפרס האוסקר בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר על תפקידה ב"ליידי בירד" של גרטה גרוויג מ-2017, אבל הפסידה אותו בסופו של דבר (בצדק גמור) לאליסון ג'ני על "אני, טוניה".
כמובן שבקאסט של צעקה יש גם זוכת אוסקר: אנה פקווין, שזכתה בתור ילדה – בגיל 11 בלבד – בפרס האוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר על תפקידה ב"הפסנתר" (1993). ראינו אותה בפתיחה מעוררת המחלוקת של "צעקה 4", בתור אחת הדמויות של "דקירה 7", במה שהופך לסרט בתוך סרט, או שטות רפלקסיבית אחרת.
מרי מקדונל, שגילמה ב"צעקה 4" את אמה של ג'יל (אמה רוברטס, שמתבררת בסופו של דבר בתור.. משהו… בסרט), הייתה מועמדות פעמים לפרס האוסקר, על "רוקד עם זאבים" ו"דג התשוקה".
סרטי אימה בקטגוריות הטכניות: לפחות יש פרס על איפור
חוזרים לרשימת הזוכים של טקס האוסקר ה-97, ולכמה סרטי אימה שהצליחו להיכנס לרשימת המועמדים. הזכייה היחידה והמוצדקת מאוד מהז'אנר האהוב עלינו היא בקטגוריית האיפור ועיצוב השיער הטוב ביותר, פרס שקטף "יוסי מסוכן" בזכות העבודה המדהימה (בעיקר) על הדמות של דמי מור והשינויים שהיא עוברת כתוצאה מה"חומר". "יופי מסוכן" גבר על סרט אימה נוסף ("נוספרטו") ועל סרטים אחרים שיצרו יופי של מועמדים בקטגוריה הזו: "מרשעת", "אמיליה פרז" ו"A Different Man", שיש שהגדירו כסוג של גרסה פחות אימתית של "יופי מסוכן".
בסך הכול, "יופי מסוכן" היה מועמד בחמש קטגוריות – הסרט הטוב ביותר, הבימוי הטוב ביותר (קוראלי פראז'ה), השחקנית הראשית הטוב ביותר (דמי מור), התסריט המקורי הטוב ביותר והאיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר – ויצא כאמור עם פרס אחד בלבד.
"נוספרטו", שהיה מועמד בארבע קטגוריות טכניות – עיצוב ההפקה הטוב ביותר, הצילום הטוב ביותר, האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר ועיצוב התלבושות הטוב ביותר – יצא ללא פרס. כך גם "הנוסע השמיני: רומולוס", שסקרנו לאחרונה באתר, שהפסיד בקטגוריית האפקטים הטובים ביותר ל"חולית: חלק 2".
זוכים בפרס אוסקר 2025 – הרשימה המלאה
הנה רשימת הזוכים והמועמדים המלאה של אוסקר 2025. הסרטים הזוכים מודגשים, סרטי האימה צבועים באדום (סתם כי זה צבע מפחיד).
הסרט הטוב ביותר
"אנורה"
"הברוטליסט"
"אנונימי לגמרי"
"עד שייצא עשן לבן"
"חולית: חלק שני"
"אמיליה פרז"
"אני עדיין כאן"
"נערי ניקל"
"יופי מסוכן"
"מרשעת"
הבימוי הטוב ביותר
שון בייקר, "אנורה"
בריידי קורבט, "הברוטליסט"
ג'יימס מנגולד, "אנונימי לגמרי"
ז'אק אודיאר, "אמיליה פרז"
קוראלי פראז'ה, "יופי מסוכן"
השחקן הראשי הטוב ביותר
אדריאן ברודי, "הברוטליסט"
טימותי שאלאמה, "אנונימי לגמרי"
קולמן דומינגו, "סינג סינג"
רייף פיינס, "עד שייצא עשן לבן"
סבסטיאן סטן, "המתמחה"
השחקנית הראשית הטובה ביותר
מייקי מדיסון, "אנורה"
סינתיה אריבו, "מרשעת"
קרלה סופיה גסקון, "אמיליה פרז"
דמי מור, "יופי מסוכן"
פרננדה טורס, "אני עדיין כאן"
שחקן המשנה הטוב ביותר
קירן קאלקין, "כאב אמיתי"
יורי בוריסוב, "אנורה"
אדוארד נורטון, "אנונימי לגמרי"
גאי פירס, "הברוטליסט"
ג'רמי סטרונג, "המתמחה"
שחקנית המשנה הטובה ביותר
זואי סלדנה, "אמיליה פרז"
מוניקה ברברו, "אנונימי לגמרי"
אריאנה גרנדה, "מרשעת"
פליסיטי ג'ונס, "הברוטליסט"
איזבלה רוסליני, "עד שייצא עשן לבן"
הצילום הטוב ביותר
לול קראולי, "הברוטליסט"
"חולית: חלק שני"
"אמיליה פרז"
"מריה"
"נוספרטו"
התסריט המעובד הטוב ביותר
פיטר סטרוהן, "עד שייצא עשן לבן"
"אנונימי לגמרי"
"אמיליה פרז"
"נערי ניקל"
"סינג סינג"
התסריט המקורי הטוב ביותר
שון בייקר, "אנורה"
"הברוטליסט"
"כאב אמיתי"
"5 בספטמבר"
"יופי מסוכן"
עיצוב התלבושות הטוב ביותר
"מרשעת"
"אנונימי לגמרי"
"עד שייצא עשן לבן"
"גלדיאטור 2"
"נוספרטו"
האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר
"יופי מסוכן"
A Different Man
"אמיליה פרז"
"נוספרטו"
"מרשעת"
הפסקול הטוב ביותר
דניאל בלומברג, "הברוטליסט"
"עד שייצא עשן לבן"
"אמיליה פרז"
"מרשעת"
"רוז הרובוטית"
השיר המקורי הטוב ביותר
El Mal ("אמיליה פרז")
Never Too Late ("אלטון ג'ון: אף פעם לא מאוחר מדי")
Mi Camino ("אמיליה פרז")
Like A Bird ("סינג סינג")
(The Journey (The Six Triple Eight
העריכה הטובה ביותר
שון בייקר, "אנורה"
"הברוטליסט"
"עד שייצא עשן לבן"
"אמיליה פרז"
"מרשעת"
הסרט התיעודי באורך מלא הטוב ביותר
"אין ארץ אחרת"
"יומני קופסא השחורה"
"מלחמת פורצלן"
"פסקול להפיכה צבאית"
"קנה סוכר"
הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר
The Only Girl in the Orchestra
Death by Numbers
I Am Ready, Warden
Incident
Instruments of a Beating Heart
הסרט הבינלאומי הטוב ביותר
"אני עדיין כאן" (ברזיל)
The Girl With the Needle (דנמרק)
"אמיליה פרז" (צרפת)
"זרע התאנה הקדושה" (גרמניה)
"עם הזרם" (לטביה)
העיצוב האמנותי הטוב ביותר
"מרשעת"
"הברוטליסט"
"עד שייצא עשן לבן"
"חולית: חלק שני"
"נוספרטו"
הסאונד הטוב ביותר
"חולית: חלק שני"
"אמיליה פרז"
"מרשעת"
"רוז הרובוטית"
"אנונימי לגמרי"
האפקטים המיוחדים הטובים ביותר
"חולית: חלק שני"
"הנוסע השמיני: רומולוס"
"Better Man: סיפורו של רובי וויליאמס"
"מרשעת"
"כוכב הקופים: ממלכה חדשה"
הסרט המונפש הטוב ביותר
"עם הזרם"
"הקול בראש 2"
"זיכרון של חילזון"
"וואלאס וגרומיט: על כנפי הנקמה"
"רוז הרובוטית"
הסרט המונפש הקצר הטוב ביותר
In the Shadow of the Cypress
Beautiful Men
Magic Candies
Wander to Wonder
Yuck!