הגלגל הענק של וינה הוא קלאסיקה במיטבה. וגם קצת מאיים

כשחושבים על וינה, בירת אוסטריה, עולים בדמיוננו דימויים של ארמונות מפוארים, מוזיקה קלאסית, ובתי קפה אלגנטיים. אך אחד הסמלים הבולטים ביותר של העיר הוא דווקא גלגל ענק, הנמצא בלב פארק שעשועים. אולי בגלל ההיסטוריה העשירה שלו, ואולי מכיוון שהוא הפך למזוהה עם העיר גם ברמה התרבותית. למרות שיש גלגלי ענק גבוהים, מרהיבים ומפחידים ממנו, זוהי אחת מאטרקציות החובה של העיר. 

מהו הגלגל הענק של וינה?

הגלגל הענק של וינה, הידוע גם בתור וינר ריזנראד (Wiener Riesenrad) הוא גלגל תצפית ענק הממוקם בכניסה לפארק השעשועים פראטר (Prater), פארק עמוס אטרקציות שכמעט כל משפחה המגיעה לעיר מוסיפה ללוח הזמנים שלה. הגלגל מתנשא לגובה של 64.75 מטרים ומהווה חלק בלתי נפרד מקו הרקיע של העיר.

הגלגל הענק של וינה בנוי ממתכת ומורכב מ-15 קרונות גדולים (גונדולות) בצורת קרונות רכבת מסורתיים, מה שהופך אותו למרשים מאוד גם ברמה הארכיטקטונית. כל קרון יכול להכיל עד 12 נוסעים, מה שמאפשר לגלגל להסיע – בחישוב פשוט שנעשה בעזרת מחשבון – עד 180 אנשים בסיבוב אחד. סיבוב מלא של הגלגל אורך כ-15-12 דקות.

מה שהופך את הגלגל הענק של וינה לייחודי הוא לא רק גודלו המרשים, אלא גם העיצוב הקלאסי שלו והמיקום האסטרטגי בלב אחד האזורים ההיסטוריים והתוססים ביותר בעיר. מהגלגל תקבלו תצפית מרהיבה של וינה וסביבתה, ולכן מומלץ לעלות אליו בעיקר בשעות הערב. המראות הפנורמיים כאן מרשימים במיוחד כשהעיר בכלל, ופארק פראטר בפנים על המתקנים המרובים שלו, מוארים בשלל גוונים.

הגלגל הענק בוינה

הגלגל הענק העתיק בעולם עדיין כאן

ההיסטוריה של הגלגל הענק של וינה היא סיפור מרתק של חדשנות, שרידות והתחדשות, שעולה לעיתים בקנה אחד עם ההיסטוריה של העיר עצמה. וינר ריזנראד הוא הגלגל הענק העתיק ביותר שעדיין פועל בעולם. הוא החל להיבנות ב-1896, לכבוד חגיגות 50 שנה לעלייתו של פרנץ יוזף הראשון, קיסר האימפריה האוסטרו-הונגרית. המתקן, שנפתח ב-25 ביוני, 1897, מנה בתחילת הדרך 30 קרונות. בעת ההקמה שלו הוא היה השני בגובהו אחרי ה-Grande Roue de Paris בבירת צרפת, אלא שהמתקן האחרון נהרס ב-1920. במשך כמה עשורים, עד 1985, הגלגל הענק של וינה החזיק במקום הראשון. אבל לא רק הגובה קובע, כי שמו הלך למרחקים (או לגבהים) בזכות ההנדסה המורכבת ששימשה לבנייה שלו.

במהלך השנים הרבות שחלפו מאז הוא עבר לא מעט תמורות, אבל הצליח לשרוד ולהמשיך לחלוש על קו הרקיע של וינה. ב-1916 היו תוכניות להרוס אותו, אבל בסופו של דבר בעקבות קושי כספי לממן את ההריסה. הוא נשאר. לאחר מכן הוא נרכש על ידי אדוארד שטיינר היהודי, אבל בעקבות הסיפוח של אוסטריה הפאשיסט לרייך השלישי ב-1938 (“האנשלוס”) הוא הוחרם מידי של שטיינר, והוא עצמו נרצח בשואה באושוויץ כמה שנים לאחר מכן. במלחמה הגלגל עצמו נפגע ואפילו עלה באש לאחר הפצצה ישירה של בעלות הברית. הקרונות ניזקו כמעט לחלוטין, ומה שנותר למעשה הוא בעיקר המבנה המתכתי עצמו. 

גלגל הענק בוינה בתמונה פנורמית

רק לאחר המלחמה, ב-1945, נעשו התיקונים והבנייה מחדש של הגלגל הענק. מספרים שהיו אז מתנגדים בעיר, שדרשו להרוס את מה שנשאר מהגלגל, אבל אנשי עסקים וכמה מבכירי העיר שראו את הפוטנציאל הכלכלי שלו, התעקשו. הוא חזר לפעול שנתיים לאחר מכן, עם כמה שינויים. בתקופה זו החליטו להתקין בו רק 15 תאים, מחצית מהמספר הקודם, עקב החשש שריבוי התאים יפגע ביציבות הגלגל.

ב-2016, הגלגל הענק בוינה עבר תהליך שיפוץ מקיף, שכלל החלפת חלקים שונים במבנה המתכת ושיפור מערכות הבטיחות והתאורה. המטרה הייתה להתאים אותו למאה ה-21 מצד אחד, אבל מצד שני לשמור על המראה ההיסטורי והמאפיינים העיקריים שלו.

הקרונות שיקחו אתכם במנהרת הזמן

הגלגל הענק בוינה כולל כאמור 15 קרונות היום, וקל מאוד להבין איפה היו הקרונות ה”עודפים”. במילים אחרות: עד היום המראה של הגלגל הענק הוא לא ממש מאוזן, עם “חורים” במקומות בהם היו הקרונות. בכל מקרה, התאים שנשארו הם מרשימים בהחלט. הם מעוצבים בסגנון של קרונות רכבת מסורתיים מתחילת המאה ה-20, מה שמעניק תחושה לא רק של עלייה בגובה – אלא גם של מסע בזמן (ומוזיאון המיניאטורות החביב בתחילת המתקן, אליו נגיע בהמשך, תורם לכך).

אם חששתם מקרונות קטנים, פתוחים ורעועים, אתם יכולים להיות רגועים. הגלגל הענק עצמו שוקל כמעט 245 טון, מתוך כ-430 טון של המבנה כולו, בעיקר עקב השימוש בחומרים כבדים כמו ברזל ומתכות אחרות. הקרונות עצמם מרווחים ויציבים. יש מקום לתריסר אנשים בכל אחד מהם, ואם אתם מגיעים לעיר עם עגלת תינוק תגלו שגם אותה תוכלו להעלות איתכם די בקלות (למעשה, אין לכם ברירה אחרת, כי היציאה מהגלגל הענק היא במיקום שונה מאשר הכניסה אליו).

הקרונות כוללים ספסלי עץ, עליהם אתם יכולים לשבת, גם אם מומלץ לעמוד כדי להתרשם באמת מהמראה הנשקף מבעד לחלונות הפנורמיים הגדולים. יש שיטענו שהעובדה שהמבט ברוב הקרון נעשה דרך חלונות פוגעת מעט בחוויה, אבל מההתרשמות של כותב שורות אלה אפשר לראות מצוין גם בתוך הקרון. אם אני זוכר נכון, הקרונות מאווררים בצורה סבירה אבל לא ממוזגים (כמו רוב וינה עצמה), ככה שיכול להיות שבשעות הצהריים של ימים לוהטים, יהיה קושי מסוים לשבת בתוכם. זהו עוד טיעון שמסביר למה כדאי לשקול עלייה לגלגל דווקא בשעות הערב, הנעימות יותר.

אחד מקרונות הגלגל הענק של וינה

האם הגלגל הענק של וינה מפחיד?

בשעה טובה, הגענו לשאלת מיליון הדולר מבחינתם של חובבי האימה: עד כמה עלייה לגלגל הענק של וינה נחשבת לאטרקציה מפחידה. התשובה היא די מורכבת. אני, למשל, ביקרתי בגלגל הענק לאחרונה, והתרשמתי שבהשוואה למתקנים מקבילים אחרים, הוא פחות מפחיד. התאים עצמם גדולים וסגורים, מרגישים רוב הזמן יציבות, התנועה עצמה היא איטית (מהירות של כ-2.7 קמ”ש) והגובה אמנם מרשים, אבל נמוך בהשוואה לחלק מגלגלי הענק הענקיים יותר בעולם. לא מזמן כתבנו כאן למשל על הלונדון איי בבירת אנגליה, שמתנשא לגובה של כ-135 מטר. אם ספרתי נכון, הוא מדורג בסביבות המקום ה-60 ברשימת הגלגלי הענק הגבוהים ביותר כיום. אם זוכרים שעד 1985 הוא היה הגבוה בעולם, אפשר להבין למה בעשורים האחרונים יש אינפלציה ענקית בגזרת הגלגלים הענקיים בעולם.

בכל זאת, עבור אנשים הפוחדים מגלגלי ענק באופן כללי, החוויה כאן כן יכולה להיות מעט מפחידה. אם אתם סובלים מפחד גבהים חמור, נוטים להיות רגישות לתנודות קלות כמו אלה של תאי הגלגל הענק, או סתם לא מתים על הרעיון של להיות תלויים בין שמיים וארץ, יכול להיות שהביקור כאן יהיה מעט מאיים עבורכם. יש בנוסף כמה תאים שמיועדים למתקדמים יותר, למשל תא פתוח כמעט לחלוטין שהעלייה בו נעשית בעמידה.


300x250 Drive in Style


שכחו אותי בגלגל, גרסת וינה

למרבה המזל, ההיסטוריה של הגלגל הענק של וינה לא כוללת אסונות או נזקים בגוף. הבטיחות כאן היא באמת יוצאת דופן, ואפילו משופרת בהשוואה למתקנים אחרים ברחבי העולם. קחו לדוגמה את התרחיש הדי הגיוני בו הפסקת חשמל תגרום להפסקת פעילותו של הגלגל. את הגלגל הנוכחי תכננו בצורה שאפשר יהיה להפעיל אותו גם בצורה ידנית, במקרה של הפסקת חשמל. במאה ה-20 היו לא מעט מקרים בהם התפעול נעשה בצורה ידנית, משימה לא פשוטה על רקע המשקל המאסיבי של המתקן. היום זה עשוי לקרות, אבל לעיתים נדירות מאוד.

למרות זאת, כן היו במהלך השנים כמה מקרים שנראים כאילו יצאו מתוך סרט אימה מהתת ז’אנר האהוב עליי של אנשים-שנשכחים-במקום-שכוח-אל-בלי-שאף-אחד-יודע-ונאלצים-להיאבק-על-חייהם-מול-סכנות-שונות. ב-2015 עלה זוג תיירים פולנים על הגלגל הענק, בשעות הלילה, לפני שהמקום נסגר. המפעיל החליט לצ’פר אותם בעוד סיבוב, אבל אז התחלף עם עובד אחר, שלא ידע על הזוג שנמצא למעלה. הוא כיבה את האורות והלך, משאיר את בני הזוג לבד, עמוק למעלה. למרבה המזל, אנחנו מדברים כאן על גלגל ענק בוינה ועל המציאות, ולא סרטי אימה בהם סביר להניח שבני הזוג היו נמצאים באזור ללא קליטה, כשהם לא מסוגלים ליצור קשר עם העולם החיצוני. אז הם התקשרו למי שצריך להתקשר במקרים כאלו, חולצו וקיבלו כפיצוי התנצלות ובקבוק שמפניה. 

וינר ריזנראד תמונות

מוזיאון המיניאטורות בכניסה: תוספת חביבה למחיר

הגלגל הענק של וינה אינה אטרקציה זולה, ויכול להיות מפתה לוותר עליו או להסתפק בעלייה על גלגל הענק החדיש יותר (והגבוה פחות) הנמצא גם הוא בפארק פראטר. יש שיטענו שהעובדה שמדובר בסך הכול בסיבוב אחד של כרבע שעה, שנעשה בתא סגור, הופכת את העלייה לפחות כדאית. בכל זאת, ההמלצה שלנו היא כן להכניס את הגלגל הענק בווינה לתוכנית הטיול שלכם בגלל שהוא כל כך משמעותי בהיסטוריה ובהווה של העיר, וכי מדובר בחוויה בהחלט מרשימה.

עובדה נוספת היא שבכניסה לגלגל הענק, אחרי שאתם עוברים את הקופות, יש מוזיאון מיניאטורות חביב מאוד. הוא לא גדול, כמובן, אבל כולל כמה דגמים זעירים מרשימים, בדגש על ההיסטוריה של הגלגל הענק בפרט ופארק פארטר בכלל. בין השאר, תוכלו למצוא שם דגם של הגלגל הענק כפי שהוא נראה בשנת 1897 (עם 30 הקרונות), תצוגה של הפארק בזמנים שונים וגם דגמים שמתקשרים להיסטוריה הכללית של וינה.  חלק מהתצוגות הן אינטרקטיביות, עם מנגנונים וכפתורים שונים, והדגמים כוללים גם מידע היסטורי תמציתי על מה שרואים.



הגלגל הענק על המסך הגדול

אחת הסיבות לקסם של וינר ריזנראד הוא ההופעות שלו בטקסטים תרבותיים במהלך השנים. ה-סצנה המשמעותי ביותר היא ב”האדם השלישי” (The Third Man), יצירת המופת מ-1949 שנחשבת לאחד הסרטים האהובים על כותב שורות אלה. בלי לחטוא בספוילרים, הפילם נואר המעולה הזה של קארול ריד, בכיכובו של אורסן וולס (“האזרח קיין”), כולל הרבה מאוד טוויסטים, הקשורים לחיפוש של גיבור הסרט אחרי רמזים שיסבירו לו מה קרה לחברו הטוב. באחת הסצנות הזכורות בסרט, הגיבור עולה לגלגל הענק ופוגש שם מישהו שהוא חשב שהוא מת, ושקשור בצורה כלשהי לאותו חבר. הווינאים גאים מאוד בסרט הזה, ובמקומות שונים ברחבי העיר תוכלו לראות את דמותו של אורסן וולס, לצד הגלגל הענק. ואגב, “האדם השלישי” הזה הפך גם את תעלות הביוב של וינה לאטרקציה תיירותית, כשעד היום נערכים כאן סיורים בעקבות הסרט.


ממשיכים עם “007 באזור המסוכן” (The Living Daylights), הסרט ה-15 בסדרת סרטי ג’יימס בונד והראשון בו גילם טימותי דלתון את הסוכן החשאי המפורסם בעולם. אבל אם ציפיתם לאיזו סצנת אקשן בה הגיבור ונבל מסוים נלחמים ביניהם על הגג של אחד הקרונות בגלגל הענק, בשיא הגובה, אתם עלולים להיות מאוכזבים. הביקור בפארק פארטר ובאטרקציות רומנטיות אחרות בווינה (לדוגמה, ביקור באופרה או רכיבה על סוס) הוא חלק מהתאהבות של הסוכן בנערת בונד הנוכחית, קארה (בגילומה של מרים ד’אבו). בגלגל הענק הם גם מתנשקים בפעם הראשונה.

ואפרופו רומנטיקה, גם “לפני הזריחה” (Before Sunrise) המעולה של ריצ’ארד לינקלייטר מ-1995, בכיכובם של אית’ן הוק וג’ולי דלפי, מתרחש בווינה, בערב קסום אחד. שני צעירים, אמריקאיים וצרפתייה, נפגשים ברכבת, מדברים ביניהם ומרגישים את הניצוצות. הגבר (הוק) מציע לבחורה (דלפי) לרדת איתו מהרכבת בווינה, והשניים מבלים לילה אחד בו הם בעיקר מדברים אבל גם מגיעים לפארק פראטר, שם הם מתנשקים בגלגל הענק. 


את הגלגל הענק ראינו בסרטים נוספים, כמו “האישה בזהב” עם הלן מירן וריאן ריינדולס מ-2015, שעוסק במאבק של עורך דין צעיר לסייע לניצולת שואה להשיב ציור יקר שנבזז על ידי הנאצים; מותחן הריגול “עקרב” (1973) עם ברט לנקסטר ואלן דילון, במסגרתו מתנקש נשכר על ידי ה-CIA לחסל את מי שהיה המנטור שלו; הדרמה הרומנטית “מכתב מאישה אלמונית” (1948), בכיכובם של ג’ואן פונטיין ולואי ז’ורדאן, על פסנתרן בירידה שמקבל מכתב בו אישה אלמונית מתארת רומן שהיו לו איתה; ועוד.

שעות פתיחה של וינר ריזנראד

הגלגל הענק של וינה פועל סביב השעון, אבל שעות הפתיחה הספציפיות עשויות להשתנות לאורך השנה, כשכלל האצבע הוא שבתקופות העמוסות בלוח השנה התיירותי, הוא צפוי לפעול יותר בשעות ביממה. הפתיחה היא לרוב בשעות הבוקר (9:00 או 10:00) והסיום מתישהו בין 19:45 ל-23:45.

מומלץ לכן לברר לפני ההגעה מתי בדיוק המתקן צפוי לפעול במועד הביקור שלכם, במיוחד אם אתם מגיעים לפארק פראטר בשעות שהן פחות שגרתיות. זה לא נעים הרי לראות גלגל ענק סגור.



כמה עולה הגלגל הענק של וינה?

המחירים לגלגל הענק של וינה עשויים גם כן להשתנות מפעם לפעם. כאמור, זו לא אטרקציה זולה, גם במונחים של פארק פראטר. כידוע, הכניסה לפארק היא בחינם, אבל על כל מתקן אתם צפויים לשלם, סכום שמתחיל מיורו אחד או שניים אבל יכול להיות גם גבוה יותר.

נכון לשנת 2024, אלו הם מחירי הכרטיסים:

🎡 מבוגר: 14 אירו

🎡 ילד (בגילאי 14-3): 6.5 אירו

🎡 כרטיס משפחתי: 35 אירו (2 מבוגרים ו-2 ילדים), 40.5 אירו (2 מבוגרים ו-3 ילדים) או 46 אירו (2 מבוגרים ו-4 ילדים)

יש גם כרטיסים מסוגים שונים, למשל כרטיס המקנה תור מהיר וכניסה לקרון VIP, כרטיס המשלב אטרקציות נוספות בפארק פראטר או כרטיס שמשלב ארוחת ערב רומנטית בקרון פרטי (חלק מהקרונות של הגלגל הענק מותאמים לכך, עם שולחן אוכל חגיגי).

איפה קונים כרטיסים לוינר ריזנראד?

האפשרות הראשונה היא לקנות כרטיסים בקופה. הבעיה היא שאתם עלולים לבלות זמן רב בהמתנה לקופה, מכיוון שמדובר באטרקציה מבוקשת מאוד. לכן ההמלצה שלנו היא לקנות את הכרטיסים מראש, אפילו כשאתם כבר נמצאים בפארק פראטר עצמו, ובכך לחסוך את התור בקופות. עדיין תצטרכו לעבור דרך מוזיאון המיניאטורות ולחכות כמה דקות בעלייה לגלגל, אבל אין ספק שחלק גדול מהתור ייחסך לכם בצורה הזו. בנוסף לכך, קניית כרטיסים יכולה להבטיח את הביקור שלכם במקום בימים עמוסים, להגדיר מראש את זמן העלייה או ליהנות ממבצעים נקודתיים.

את הכרטיסים לגלגל הענק של פארק פארטר תוכלו לקנות באתרים הבאים:

Tiquets


Get Your Guide


Viator