סרטי אימהרשימות אימה

היום יום המוות: על סרטי מז”ל טוב והאפשרות לסרט שלישי

הרבה פעמים, אנחנו לועגים לתרגום העברי של שמות סרטים באנגלית, שהוא מגוחך ולא קשור לכלום. אבל יש מקרים בהם ההיפך הוא הנכון, ובתרגום העברי יש משמעות נוספת שלא קיימת בשפת המקור. סרטי “מז”ל טוב” הם לדעתי הדוגמה המושלמת, שעולה בהרבה על השם המקורי של הסרט (“Happy Death Day”, או בעברית “יום מוות שמח”). התרגום העברי, אפילו יותר מהאנגלית, מבטא טוב יותר את העלילה של הסרט, את האווירה שלו ואפילו את האירוניה שבולטת בו כמעט בכל סצנה.

החדשות הטובות האחרות הן שחוץ מהשם המקורי, סרטי “מז”ל טוב” הם לא רעים בכלל. למרות שמדובר בנוסחה די מוכרת, היישום שלה בתור סלאשר מהנה שמתאים במידה רבה לבני נוער (בארצות הברית, הסרטים זכו לדירוג PG-13), כמה סצנות הריגה חביבות ולא מפחידות מדי (אמרנו כבר PG-13?), מתח מסוים סביב השאלה מי הרוצח מאחורי מסיכת התינוק והופעה מצוינת של ג’סיקה רות’ הפכו את הסרט הראשון, ובמידה מסוימת גם את ההמשך, לסוג של Guilty Pleasure. אבל האם יכול להיות שנראה גם סרט שלישי? 


clickbank - diet shake


כך נולדו, במזל רע, סרטי מז”ל טוב

הנה עובדה מעניינת שחשוב לדעת על הסרט הראשון של “מז”ל טוב”, שהיה בתכנון ראשוני עוד בשנת 2007 – עשור לפני שהוא יצא בפועל. ההפקה של הסרט, תחת השם “חצויה למוות” (“חצויה למוות” (“Half to Death”), הייתה אמורה להיות מופקדת בידיו של מייקל ביי הבומבסטי, שרוב הסרטים שלו לדעת כותב שורות אלה נעים בין מוגזמים לבלתי נסבלים. התפקיד הראשון היה מיועד למייגן פוקס, עוד לפני שהיא הפכה לסוג של אייקון אימה (ובעיקר לסמל סקס) בזכות “הגוף של ג’ניפר”, שיצא ב-2009.

בסופו של דבר, הסרט הופק על ידי “בלומהאוס הפקות”, שאחראית להרבה מהסרטים המצליחים שראינו בעשור ומשהו האחרונים: סרטי “פעילות על טבעית”, “הרוע שבפנים”, “הטיהור”, “תברח”, “אנחנו”, “מייגן” ורבים אחרים. הבימוי הופקד בידי כריסטופר לנדון, שהתחיל בעיקר בתור תסריטאי (של “דיסטרביה” ושלושה המשכים של “פעילות על טבעית”), ולאחר מכן ביים וכתב כמה קומדיות אימה לא רעות בכלל: “מדריך הצופים לאפוקליפסת הזומבים” (2015), “פריקי” (2020), “יש לנו רוח רפאים” (2023) ועוד.

את התפקיד הראשי קיבלה ג’סיקה רות’, עד אז שחקנית די אלמונית שהתפקיד המשמעותי ביותר שלה היה בעצם תפקיד די קטן ב”לה לה לנד”, זוכה שישה פרסי אוסקר (ועוד אוסקר אחד, החשוב מכולם, שהוענק לו בטעות).


Shop now for our new Halloween décor!


אילו סרטי מז”ל טוב יצאו עד עכשיו?

מז”ל טוב (2017)

מז''ל טוב פוסטר

“מז”ל טוב” הראשון הוקרן ברחבי העולם ביום שישי ה-13 באוקטובר, 2017 (בישראל, אגב, הבכורה שלו הייתה יום קודם. אולי כי יום שישי ה-13 היה אנטישמי). הבחירה בתאריך הזה, כמובן, היא לא מקרית ומתכתבת עם האירוניה של הסרט. יום הולדת הרי הוא יום של מז”ל טוב, אבל לפי המסורת המקובלת יום שישי ה-13 הוא ההיפך הגמור.

אפשר לטעון ש”מז”ל טוב” הביא משב רוח די מרענן לז’אנר הסלאשרים, שבשנים האחרונות די חוזר לחיים. מצד אחד, המבנה העלילתי כאן הוא לא חדש: הגיבוריה חיה את אותו היום פעם אחר פעם, וצריכה לשנות משהו בו משהו כדי לצאת מהלופ. הסרט המזוהה ביותר עם המבנה הזה הוא “לקום אתמול בבוקר” מ-1993 (עוד תרגום עברי מצוין, של סרט שנקרא במקור “יום המרמיטה”, למען השם). בעשורים שחלפו מאז ראינו לא מעט סרטים בז’אנרים שונים שפעלו על אותו עיקרון, כמו סרטי פעולה (“קצה המחר” המעולה מ-2014 עם טום קרוז ואמילי בלאנט), מותחן הנעורים “לפני שאפול” (2017) ואחרים.

במקרה של “מז”ל טוב”, יש לגיבורת הסרט טרי גבלמן (רות’) סיבה מצוינת לפתור את הלופ הזה: כדי להפסיק להירצח מדי יום. היא מתעוררת בוקר אחד, ביום ההולדת שלה, בחדרו של קארטר (ישראל ברושארד), חברה לכיתה. טרי היא בחורה די בעייתית, שאוהבת מסיבות, מתעלמת מהשיחות של אביה (אימה נרצחה לפני כמה שנים), מנהלת רומן עם המרצה שלה, ובעיקר – נרצחת במהלך אותו יום על ידי רוצח במסיכת פני תינוק. הדרך היחידה לצאת מהלופ היא לגלות מי מסתתר מאחורי המסיכה ולעצור אותו.


למרות שהרעיון של “מז”ל טוב” לא מחדש יותר מדי, היישום שלו על סרט סלאשרים היה בעיניי מוצלח מאוד. ג’סיקה רות’ מצוינת בתפקיד הראשי, נושאת את הסרט על כתפיה ומוכיחה שיש לה חוש קומי מרשים מאוד. אל תצפו לסרט מפחיד או לרמות קיצוניות של Gore, אבל בתור קומדיית נעורים עם “קצת” אימה ומתח, כולל השאלה הבלתי נמנעת של “מי עשה את זה”, “מז”ל טוב” בהחלט עושה את העבודה. הסרט, שהופק בתקציב די מינימלי של כ-4.5 מיליון דולר, הצליח עם הכנסות יפות של כ-125.5 מיליון דולר ברחבי העולם, רובן אגב מחוץ לארצות הברית.


מז”ל טוב 2 (2019)

מז"ל טוב 2

שנתיים אחר כך הגיע “מז”ל טוב 2”, בתקציב מעט גדול יותר של כ-9 מיליון דולר. למרות שהרעיון הכללי כאן היה דומה, סרט ההמשך – גם כן על פי תסריט ובבימויו של כריסטופר לנדון – לקח את הסרט לכיוון אחר, עם שילוב של יותר הומור ומדע בדיוני. 

אחרי שטרי הצליחה לצאת מהלופ של הסרט הראשון, לכאורה, ריאן (פי וו), אחד מחבריה, יוצר לולאת זמן חדשה, בעקבות ניסוי שקר-כלשהו שערך במעבדה. הלולאה, כמו שאולי ניחשתם כבר, מחזירה אותו לאותו יום פעם אחר פעם, שם הוא נרצח בשעה מסוימת על ידי רוצח שלובש, כמו שאולי ניחשתם שוב, מסיכה של פני תינוק. החבורה מנסה לצאת מהלופ בעזרת מכונה אחרת, שיוצרת יקום מקביל שמחזיר אותם בזמן, עד לאירועי הסרט הראשון וגם לפניהם. טרי נאלצת לבצע כמה בחירות קשות ולגלות מי מסתתר הפעם מאחורי המסיכה.


“מז”ל טוב 2” היה קצת פחות מוצלח לרוב הדעות, למרות שכלל כמה סצנות קומיות מוצלחות וגם את אותה סצנה מרגשת. הוא גרף כ-64.5 מיליון דולר, סכום נמוך ביחס לסרט הראשון. מצד אחד, הוא מבטא הצלחה לא רעה בכלל. מצד שני, לא בטוח שהמספרים האלה יצדיקו סרט שלישי. בכל מקרה, סצנת הסיום של “מז”ל טוב 2” שנראית כאילו יצאה מפס הייצור של הייקום הקולנועי של מארוול , די הניחה את היסודות לסרט שלישי.


מז”ל טוב 3 (???)

מז''ל טוב 3 תמונת קונספט

האם יהיה סרט שלישי של “מז”ל טוב”? ג’סיקה רות’ מקווה שכן, ובמידה מסוימת גם אנחנו.

בראיון עם “Screen Geek”, לקידום סרטה החדש “Boy Kills World”, נשאלה רות’ על האפשרות לסרט שלישי בזיכיון. רות’ ענתה שהבמאי כריס לנדון “פיענח כבר הכול”, ושהיא מחזיקה אצבעות שאולפני “בלומהאוס” ו”יוניברסל” יתנו אישור לצאת לדרך. “אני חושבת שטרי ראוייה לסרט שלישי ואחרון, שיביא את הדמות המדהימה שלה ואת הזיכיון לסיום, או להתחלה חדשה”, היא אמרה.

סרט שלישי יכול לפתח את הסיפור ואת הדמות של טרי עוד קצת, ובעיקר לספק לנו קצת הנאה וגילטי פלז’ר, ככה שאני בעד.